Lūkesčiai auga: beveik 60 proc. gyventojų svarbu, kad verslas naudotų švarią elektros energiją
Lietuvoje stiprėjančios aplinkos tausojimo ir atsinaujinančios energetikos tendencijos aiškiai atsispindi ir reikalavimuose, kuriuos gyventojai kelia šalyje veikiančiam verslui. Neseniai atlikto reprezentatyvaus šalies gyventojų nuomonės tyrimo duomenimis, beveik šešiems iš dešimties jų rūpi, kad įmonės naudotų švarią elektros energiją.
Kaip rodo gyventojų nuomonės tyrimo duomenys, net 57,4 proc. gyventojų iš dalies arba labai svarbu, kad verslo įmonės, kurių paslaugas ar prekes jie perka, naudotų iš atsinaujinančių šaltinių pagamintą elektros energiją. Galima palyginti: šis aspektas iš dalies ar visiškai nesvarbus vos 10,3 proc. gyventojų.
„Pastaraisiais metais stebime nuosekliai vykstančią Lietuvos energetikos sektoriaus transformaciją. Šaliai siekiant ambicingo tikslo – naudoti tik švarią elektros energiją – labai svarbus tiek valstybės institucijų, tiek verslo įmonių, tiek ir gyventojų indėlis. Viešojoje erdvėje vis dažniau aptariami ir vis daugiau dėmesio sulaukia atsinaujinančios energetikos, aplinkos tausojimo, klimato kaitos klausimai. Visa tai atspindi ir nuomonės tyrimo metu gauti duomenys – augant gyventojų susidomėjimui šiomis temomis, auga ir lūkesčiai bei reikalavimai verslo įmonėms, kurių paslaugas ar prekes jie perka“, – sako Aistis Radavičius, Lietuvos vėjo elektrinių asociacijos vadovas.
A. Radavičius pažymi, kad nagrinėjant apklausos duomenis itin išsiskiria jauniausia gyventojų grupė. Ji pastebimai lenkia šalies vidurkį – net 75 proc. 18-29 metų amžiaus gyventojų tikina, kad jiems iš dalies arba labai svarbu, jog verslo įmonės rinktųsi švarią elektrą. Nežymiai, vos keliais procentiniais punktais, šalies vidurkį lenkia 30-39 metų amžiaus grupė.
Lūkestį, jog verslo įmonės naudos iš atsinaujinančių šaltinių pagamintą elektros energiją dažniau turi aukštesnes pajamas gaunantys didžiųjų šalies miestų gyventojai.
Galimybės verslui atliepti gyventojų lūkesčius
Kaip sako A. Radavičius, tokie gyventojų nuomonės tyrimo rezultatai – signalas šalyje veikiančioms verslo įmonėms. Siekdamos kuo taikliau atliepti klientų lūkesčius, jos privalės vis labiau atsižvelgti į aplinkos tausojimo, klimato kaitos bei atsinaujinančios energetikos tendencijas, prie jų prisitaikyti.
„Didžiosios užsienio kompanijos, tokios kaip „Google“, „Amazon“, „Facebook“, „Apple“, IKEA, „Honda“, BMW, LEGO ir daugelis kitų, jau kurį laiką skelbia naudojančios tik švarią – saulės ar vėjo elektrinėse pagamintą – elektros energiją, kurią įsigyja tiesiogiai iš ją gaminančių parkų. Lietuvoje tokių pavyzdžių dar palyginti nedaug, tačiau susiklosčiusi situacija gali gana greitai pasikeisti“, – sako A. Radavičius.
Ekspertas pažymi, kad verslo įmonių pasirinkimą naudoti iš atsinaujinančių šaltinių pagamintą elektros energiją nulemia kelios priežastys: galimybė ilgam laikui užsitikrinti patrauklią elektros kainą ir noras prisidėti prie klimato iššūkių mažinimo. Be to, priėmusios tokį sprendimą jos gali tiek sustiprinti savo reputaciją, tiek ir išauginti gaminamų prekių ar teikiamų paslaugų vertę. Kitaip tariant, didmeninei elektros energijos kainai rinkoje ir švarios elektros energijos gamybos kaštams laikantis panašiame lygyje, principinis sprendimas naudoti tik žalią energiją gali tapti kompanijos konkurenciniu pranašumu. Tuo tarpu elektros kainai biržoje kylant, energija pagaminta iš atsinaujinančių išteklių tampa patraukli ir dėl pragmatinių priežasčių – žemesnės kainos.
Reprezentatyvią Lietuvos gyventojų nuomonės apklausą Lietuvos vėjo elektrinių asociacijos užsakymu atliko visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centras „Vilmorus“. Atliekant apklausą buvo apklausta tūkstantis 18 metų ir vyresnių Lietuvos gyventojų.